artikkelit
hifiharrastaja:
Mika Vainio
Julkaistu:
Hifimaailma 7/2013
Ne muuttuvat työvaiheessa
voimakkaastikin, mutta alussa vain kirjoitan ideoita
ylös.?
Vainion tuotannossa ambientin meditatiivisuus yhdistyy noisen hätkäyttävään estetiikkaan. Sen jälkeen tulee rakenne?, Vainio avaa työskentelynsä lähtökohtia.
Paljon keikkaileva artisti hyödyntää työskentelyssä
liikkuvan ammatin suvantokohtia.
?Keikkamatkat ovat 95-prosenttisesti odottamista.
Toisinaan teen esimerkiksi graafisia suunnitelmia tuleviin teoksiin lentokentällä. Musiikki. hifiharrastaja
Mika Vainio
Teksti ja kuvat: Matti Komulainen
Minimalisti studiossa
ja livenä
Mika Vainio tekee Berliinissä musiikkia, jota
kuunnellaan ympäri maailman. Se voi tulla elokuvasta, kirjasta,
maalauksesta tai musiikista . tai mistä vain omasta
tunnetilasta. Suomessa
Vainio konsertoi seuraavan kerran marraskuussa,
kun hän esittää DIMI-A-syntetisaattorilla
tilausteoksen Helsingin Kiasmassa.
MIKA Vainion musiikki toimii paitsi kuuntelussa,
myös äänentoistolaitteiden referenssimateriaalina,
ulottuuhan tallenteiden skaala keikkojen tavoin alim26
mista, lähes seismisistä aalloista ultraääniä hätyytteleviin taajuuksiin.
Teknisia ulottuvuuksia ei voi väheksyä, mutta itse
Vainiolle musiikissa on oleellisinta tunnesisältö.
?Musiikki lähtee aina jostain tietystä fiiliksestä, jota
haluan tuoda esiin. Keikkoja riittää
Euroopan ohella Argentiinasta Japaniin. Tärkeintä on löytää oikeanlaiset soundit ja niiden yhdistelmät. Sitten koetan löytää soundeja ja muita
juttuja, jotka sopivat siihen ja ilmaisevat sitä
hifiharrastaja
kuulostaa usein spontaanilta virtaukselta, vaikka
teokset ovat hyvin kurinalaisia. Sekin on alan harvojen tuntemia erikoisuuksia.
?Erkki Kurenniemi oli tekniikan uranuurtaja. Hän teki digitaalisia soittimia jo 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alussa. Sitten tuli Theremin (1920) ja Ondes Martenot (1928)?, aiheeseen perehtynyt Mika
Vainio selvittää elektron varhaisvaiheita.
Sähkömuusikon mukaan Telharmonium edelsi sadalla vuodella nykyisiä Podcasteja ja
muita suoria lähetyksiä.
?Telharmonium oli siitä hieno laite, että sen avulla järjestettiin livekonsertteja, joita
saattoi kuunnella kotona puhelinyhteyden välityksellä 1900-luvun alkuvuosina.?
DIMI-A elää
Museoissa on edelleen nähtävissä alkuperäisiä soittimia. siihen ensimmäiseen versioon tarvittiin muistaakseni seitsemän junavaunullista tavaraa. Sitten tuli Telharmonium, jonka kehitti Thaddeus Cahill 1897. Parempi vaihtoehto on antaa soundien
ja jutun viedä ja katsoa, mikä luonnistuu ja sopii siihen parhaiten.?
?Aika ajoin tulee virheitä tai tapahtuu jotain odottamatonta. Joistakin elektron ensimmäisistä innovaatioista on myös rakennettu toimivia kopioita.
Pioneerivaiheen hahmoista Vainio hehkuttaa etenkin Oskar Salaa, joka esitteli professori Friedrich Trautweinin keksinnön yleisölle Berliinissä 1930. Sala teki Trautoniumilla
elokuvamusiikkia muun muassa Fritz Langille ja ääniefektit Alfred Hitchcockin elokuvaan Linnut.
?Myös Göbbels oli kiinnostunut Trautoniumista ja tapasi Oscar Salan ilmeisesti useamman kerran.?
Marraskuussa Vainio soittaa Helsingin Kismassa tilausteoksen DIMI-A-syntetisaattorilla. Työprojektia varten löytynyt entinen liiketila on remontoitu viihtyisäksi kodiksi, johon
on varusteltu myös studio.
Vainion työvälineet ovat alan perusrautoja. Siinä oli pianon koskettimistoa
yhden oktaavin verran ja sen rakensi Bell-puhelinyhtiön insinööri Elisha Gray Yhdysvalloissa. Tulokset syntyvät uteliaisuudesta, jolla musiikintekijä hyödyntää laitteistoa kokeilemalla ja muuntelemalla.
?Minulla on Korgin sämpleri ja sekvensseri, joista
tulee perusrakenteet sekä useimmiten biitit ja rytmit,
jos niitä on teoksessa. Mikserikin on tärkeä instrumentti. Se oli valtava laite
. Käytän paljon feedbäckejä ja annan äänen
kiertää efektien läpi ja yhdistän niitä toisiinsa.?
Elektronisen musiikin
mittava historia
YLEISEN käsityksen mukaan elektronisen musiikin historia kattaa lähimmät vuosikymmenet, jolloin on ollut saatavilla Moogin ja Korgin kaltaisia tehdasvalmisteisia instrumentteja. DIMI-A on digitaalinen soitin vuodelta 1971.?
Mika Vainion studio
sijaitsee Berliinin kodin
yhteydessä Prenzlauer
Bergissä.
27. Satunnaisia häiriöääniä tai väärä soundi, kun
tulee kytkettyä joku asia väärin, mutta se voikin toimia
yllättävän hyvin työstettävässä kokonaisuudessa.?
Studio on kotini
Vainio asettui Itä-Berliinin Prenzlauer Bergiin kymmenen vuotta sitten. Todellisuudessa sähkömusiikkia on tehty monin verroin pidempään kuin vaikkapa rockia.
?Ensimmäinen sähköinen soitin valmistettiin 1876. Ilmaisussa jokaisen
elementin suhde on tarkkaan harkittu.
Levytysvaiheessa Vainio jättää kuitenkin tilaa sattumalle ja yllätyksille.
?Pyrin välttämään takertumasta liikaa ennakkosuunnitelmiin
Niitä tehtiin vain joitakin
satoja. Patteristin kutsumus jäi kuitenkin kapulointiin muutamassa eri kokoonpanos-
sa. YouTubesta löytyvässä
ohjelmassa Vainio keskustelee Björkin
kanssa sähköisen musiikin estetiikasta
Barcelonassa.
?Sen myötä tuli paljon julkisuutta,
mutta myöhemmin on ollut vähän noloa, että vielä 20 vuotta myöhemmin remix mainitaan minun nimen yhteydessä. Se oli vain yksi remiksaus. Se on valmis ja
vaatii vain lopullisen editoinnin ja masteroinnin. Jadis Orchestra
on Mika Vainion
musiikinkuuntelulaitteiden sydän.
2. Hankin rumpukoneen, toisen
syntikan ja efektilaitteen ja aloin työskentelemään niillä. Sillekin on oma
paikkansa kokeellisessa työskentelyssä.
?Olen käyttänyt sitä muun muassa luuppien tekemisessä ja nauhakaikuna. Roland SH-101
-kaksikko, legendaarinen rumpukone
Roland TR-808 ja
harvinainen saksalaissyntetisaattori
SunSyn ovat Mika
Vainion tärkeimpiä
työkaluja.
2
Työkaluista erikoisimpia on saksalaisen Jomox-yhtiön valmistama massiivinen SunSyn-syntetisaattori.
?Sitä ei enää valmisteta, koska se ei mennyt kaupaksi korkean hinnan vuoksi. Lähinnä
vaan rällästin kavereitten kanssa. Olin juuri muuttanut
Barcelonaan, ja suurin osa tavaroista oli. Lapsuudestaan lähtien monenlaisista ilmaisumuodoista kiinnostunut Vainio
suuntasi ekstaattisesta biletykityksestä minimalistiseen elektroon. Se on 8-ääninen polyfoninen syntetisaattori,
jossa on 32 oskillaattoria. Siinä on enemmän kamaa
kuin muissa analogisissa laitteissani yhteensä.?
Luomukset Vainio tallentaa kovalevylliseen Yamaha
Workstation -työasemaan.
?Se on eräänlainen ministudio, jossa on 16 raitaa.
Äänitän siihen materiaalia ja teen sillä loppumiksauksen. Tämän
vuoden ainana ilmestyy kaksi omaa albumia (Kilo ja Konstellaatio) sekä joukko
muiden kanssa syntyneitä yhteisprojekteja.
?Syyskuussa on vuorossa ruotsalaisen
Joachim Nordwallin kanssa tekemäni
Monstrance-levy. Hän soittaa
myös metalli-throne-doom-bändissä
Sunn O))). Ilpo Väi28
säsen kanssa hän kiersi maailmaa ensin Panasonic-, sitten Pan Sonic -nimellä.
Duoa pidetään edelleen alan pioneerina . Sillä voi polttaa cd:n tai lähettää tiedoston tietokoneeseen liittämällä.
Studiosta löytyy myös kelanauhuri. Se ilmestyy mahdollisesti ensi
vuoden alussa.?
Teknon pioneeri
Vainio aloitti musiikin tekemisen Hyperdelic Housers -kollektiivissa, joka
toi rave-kulttuurin Turun kautta Suomeen tuoreeltaan kesällä 1989. Jossain vaiheessa 1980-luvun lopussa tuli
fiilis, että täytyy aloittaa tosissaan tekeminen, jos haluaa saada jotain aikaan. Dokumentti taas oli ihan hauska projekti
omalla tavallaan. uuteen musiikkiin keskittyneen
The Wire -lehden huhtikuun numeron
laajassa artikkelissa Vainion ja yhtyeen
Monstrance-albumi
tinkimättömän uran tunnustetaan
inspiroineen lukuisia aikalaiskollegoja
ja nuoria musiikintekijöitä.
Soittamisen Vainio aloitti hankkimalla omat rummut vuonna 1981. hifiharrastaja
Mika Vainio
1
1. Sen jälkeen kiekkoja on tipahdellut vaihtelevaan tahtiin. Marraskuussa tulee
levy, jonka olen tehnyt amerikkalaisen
Stephen O?Malleyn kanssa. Hänellä on hyvin monenlaista
aktiviteettia koko ajan.?
?Vajaat pari vuotta sitten tein teoksen
ja äänityksiä belgialaisen sellonsoittajan
Arne Deforcen kanssa. Varsinaisen kipinän oman ilmaisun
kehittämiseen löi syntetisaattori, jonka Vainio hankki 1983.
?Tein sillä jotain juttuja, mutta meni
vielä vuosia ennen tositoimia. Ensimmäiset julkaisut olivat kaksi maksia, Kvantti ja
Röntgen-ep.?
Toisin korvin
Alku-uran tapauksia olivat Björkin Vainiolta tilaama Headphones-remix ja samaisen Islannin megatähden BBC:lle
juontama Modern Minimalists -dokumentti (1997). Siinä on omanlainen, vanhanaikainen soundi, jolla äänimateriaaliin tulee tietty
Levyjä tiheään tahtiin
MIKA Vainion ensimmäiset levytykset
julkaistiin Sähkö Recordings -merkillä 20
vuotta sitten
hifiharrastaja
sointi. Siitä on live-cd Shall I
Download a Black Hole and Offer It to
You. nurkkiin ei ole
haalittu räkkitolkulla vintage-laitteita. Autonjouset soi
hyvin. Soitin jonkun
verran rumpuja harjoituksissa. Luulen
että voisin tehdä töitä loppuelämäni näillä samoilla laitteilla tai vähemmälläkin ja löytää silti uusia juttuja.?
?Periaatteessa minulle riittäisi pelkästään Jomox
SunSyn tai vaikka akustinen piano . Gagarin Kombinaatti vaikutti 1983?1985. ?Ahaa,
hauskaa, tämäpä yllätys??, Vainio nauraa.
Vainiota on vuosien mittaan pyydetty
mitä erikoisimpiin hankkeisiin. kysymys on
aina ideoista?, Vainio toteaa painokkaasti.
Teesi on luonteva mieheltä, jonka sävelilmaisu
on muodoltaan ja toteutukseltaan äärimmäisen riisuttua. Kun tein ekat levyt 1990-luvun alussa,
vielä muuttolaatikoissa. Niistä löytyy vaikka miten paljon uutta, kun
jaksaa etsiä. Yksinkertainen vanha juttu on vaihtaa kelat
toisin päin ja soittaa ääni takaperin, jolloin esimerkiksi rumpusoundeista tulee nousevia iskua seuraavan
kaiun sijaan.?
Niukkuuden rikkaus
Studiossa on yllättävän vähän tavaraa . Vastikään remiksasin myös niin ikään täällä asuvan Timo
Kaukolammen bändille K-X-P.?
Vainio on antanut silauksensa myös
erikoisiin tulkintoihin muiden teoksista.
?Toissa vuonna ilmestyneen Life (...
It Eats You Up) -levyn tein hyvin pitkälle sähkökitaralla. Sitten soitettiin yhdessä Volksbühnessä keikka 2007. Minä ja Ilpo (Väisänen) ollaan
tosi kovia Suicide-faneja ja puhuimme halustamme tavata Alan Vega tai jopa tehdä
musiikkia hänen kanssaan. ja studioäänityksistä tupla-lp Synergy Between Mercy and Self-Annihilation
Overturned.?
29. Edellisellä Sähkölevylläni Oleva on taas Pink Floydin Set
the Controls for the Heart of the Sun.
Siinä biisissä on jotain täysin omanlaistaan.?
Mika Vainio on
työstänyt musiikkia
myös kitaralla.
Gibson Les Paul
Standard ja SG ovat
studiossa käden
ulottuvilla Epiphonen
ja Voxin vahvistien
ohella.
Jouset soi
Seuraavia isoja haasteita on koota pitkäsoitto varhaisen Gagarin Kombinaatin ckasettitallenteista.
?Musiikkia tehtiin nauhoilla, nauhaluupeilla ja työkaluilla, vasarat ja porat
olivat käytössä. Touhu oli tyypillistä lavastusta, jossa Björk
soittaa mun ovikelloa ja minä tulen
avaamaan hämmästyneenä . On paljon antoisampaa, kun
on vain yksi tai kaksi laitetta ja niillä täytyy tehdä
kaikki. Treenejä
äänitettiin kasetille joillakin pikkumank-
kareilla. Siinä on Iggy and the
Stoogesin vanha kappale Open up and
Bleed, jonka versioin. Vainion minimalistisessa elektrossa vähän
on paljon samassa mielessä kuin Miles Davisin,
Kraftwerkin tai Erik Satien musiikissa.
?Kun on paljon kamaa, ei näe enää metsää puilta.
Ei osaa enää keskittyä. Ne kasetit on tuolla pahvilaatikossa.?
?Seuraava työ on alkaa editoida kasettiäänityksiä. Julkaisu tulee keväälle 2014.?
Yhteistyökuviot saavat alkunsa eri reittejä . Hyvästä syystä.
?En ole koskaan tuntenut tarvetta moiseen. Gagarin Kombinaatissa oli hauskaa, oli kaikenlaista oheisaktiviteettia.
Käytiin etsimässä sopivia raudanpaloja tai
autonosia romuttamoilla. Tein sen pitkälle sen takia, että tunsin heidän basistin Sean
Stewartin, joka asui täällä Berliinissä ja
joka kuoli hiljattain. joskus suoraan muusikon kanssa,
toisinaan taas vaikkapa festivaalijärjestäjän ideana.
?Esimerkiksi Pan Sonicin kimppa Alan
Vegan kanssa syntyi levy-yhtiö Blast Firstin kautta. Björk tuli
BBC:n tv-ryhmän kanssa käymään Sonar-festivaalin aikaan kesäkuussa. Einstürzende Neubauten
Life (... Niistä tulee albumi jossain vaiheessa. Se ilmeisesti julkaistaan piakkoin. It Eats You Up) -albumi
oli vahva vaikuttaja, samoin sellaiset industrial- ja noise-bändit kuin Throbbing
Gristle ja Test Department Englannista
ja SPK Australiasta. Blastin pomo
tunsi Alan Vegan ja järjesti kontaktin.?
?Kuvio japanilaisen Haino Keijin kanssa taas hoitui suoraan. Olin kuunnellut
hänen musiikkiaan pitkään, ja kun tapasin hänet Japanissa, ehdotin yhteistyötä.
Kun hän tuli kiertueellaan Berliiniin, me
vuokrattiin studio ja äänitettiin kaksi päivää. Aika on
rajallinen resurssi, joten ?kaikkiin ei voi
myöntyä, vaan täytyy karsia ja valita?.
?Viimeisin remix oli australialainen
bändi Hate Rock, joka käyttää nimilyhennettä HTRK
King Crimson samoin.
Alan Vega, Suicide ja Throbbing Gristle on oman alansa
tärkeimmät. Sitä ei ole
kukaan toistaiseksi tunnistanut, se on vain sellaista
etäistä vihellystä. Tapaamisen alussa sähkömies on juuri
kuunnellut Johnny Cashin American Recordings -kauden Cash Unearthed -boksia. Magnetite Elvis laulaa kappaleessa Elvis?s TV Room. hifiharrastaja
Mika Vainio
minulla ei ollut kuin Rolandin rumpukone, kaksi
syntikkaa ja yksi efektilaite.?
Mika Vainio on minimalisti myös stereomaussa. Arcam-cd-soitin, Pro-Ject 1Xpression -vinyylinpyöritin ja Jadis Orchestra -vahvistin käskevät Sonusin kaiuttimia, kuten Sonus Faber
Gravis -subbaria.
info
Studiolaitteet,
instrumentit
ja muut työkalut
MIKA Vainion arsenaalista löytyy paitsi harvinainen saksalainen syntetisaattori SunSyn,
myös kitaroita, joilla hän levytti viimeksi albumin Life (... Ja toki The Stooges.?
?Lisäksi ska, rocksteady ja reggae noin vuoteen 1975
asti soivat edelleen jatkuvasti. Vainio tunnetaan myös taiteilijanimillä, kuten
Ø, Tekonivel, Kentolevi, Kocmoc/Kosmos ja Philus.
Vainio tuli tunnetuksi rave-järjestäjänä turkulaisessa Hyperdelic
Housers -kollektiivissa 1990-luvulla. Skaala on keskiajasta moderniin säveltäjiin. näillä syntyy
elävä esitys
MIKA Vainio edellyttää konsertteihin koko
kuuloalueen kattavaa äänentoistoa, kohdevaloa sekä vakaata tasaista alustaa, jolle
koota soittolaitteet.
? 1 MIDI keyboard (vähintään 2 oktaavia, 24 keys)
syntetisaattorien ohjaukseen + teline
? 1 pöytä, 2,5 x 1 metriä
? Valkea työvalo
? 1 pieni analoginen mikseri säätimin, vähintään
4 monokanavaa ja 4 stereokanavaa, esi- ja
jälkisäätimet efekteille, kolmialueinen eq ja 2
aux-liitintä, mieluiten Mackie 1402 tai Behringer
Xenyx 1622
? 2 linjaulostuloa lavamikseritä päämikseriin FOH
? 2 laadukasta monitorikaiutinta
? Mika Vainio käyttää ulosmenoliittiminä joko 1/4
tuumaista plugia tai xlr:ää
? Ehdottomasti ei visuaalisia tehosteita!
? Viimeisin ajankohta aloittaa konsertti 00.00
? Tehokas, laadukas pa
? Suorituskykyiset subwooferit,
jotka ulottuvat 20hertsiin
? Kokonaisäänikaista 20 Hz?20 kHz
Mika Vainion henkilökohtaiset varusteet painavat
noin 20 kg sisältäen:
Korg SX -sampleri/sekvensseri, Lexicon FX -efektilaite, Vermona Mono Lancet -syntetisaattori,
OTO-ääniprosessointiyksikkö, kytkinkaapelit ja
virtamuuntajat
Lainatkin omia
Vainion koti ja studio tiukkuvat levyjä niin vinyyli- kuin
cd-formaatissa. Se on maan
alla, ja kaikki on kokonaan muovia tai keinonahkaa. Se on alun perin Sun-kauden Blue
Moonista?, Vainio selvittää ja muistelee Memphisin keikkamatkaa, jolla hän tutustui paitsi Blue Moonin tallennuspaikkaan Sun-studioon, myös Gracelandiin.
?Elviksen tv-huone oli todella outo paikka. Siellä on kolme tv:tä, jotka olivat Richard Nixonin
lahja Elvikselle.?
Mika Vainio
MIKA Vainio (s. Joskus taas saatan napata otteita joltain levyiltä, tai joskus jopa käytän suoraan jotain levyä mutta hyvin vahvasti prosessoituna, jotta siitä
muokkautuu jotain muuta.?
Artistilainoista legendaarisin on rockin kuninkaaksi
kutsuttu Mississippin Tupelon kasvatti.
?Viimeisimmällä Touch-julkaisullani Fe3O4 . Amerikkalaisen lauluntekijälegendan lisäksi kokoelmasta löytyy paitsi runsaasti
klassista, myös juurityylejä bluesista ja Jamaikan rytmeistä eri maiden kansanmusiikkeihin.
Innoittajia onkin monella suunnalla.
?Akustinen blues on hyvin olennaista, sitä olen kuunnellut pitkään. Esimerkiksi Berliinin filharmonikkojen soundi on livenä aivan omaa luokkaansa.
Sen sijaan acid housea ja teknoa en ole kuunnellut enää
pitkään aikaan.?
Vainio hyödyntää levystöään joskus omissa äänityksissään.
?Sämplet on 95-prosenttisesti omia. Niin sanottua klassista
musiikkia tulee kuunneltua tosi paljon. Son House, Charlie Patton, Blind Lemon
Jefferson, Skip James, Lightning Hopkins . Värit
on pelkästään ruskeaa tai keltaista, joukossa vähän valkoista. Teen ne itse
omilla laitteilla. Musiikkia ovat julkaisseet esimerkiksi Sähkö Recordings, Blast First, Raster-Noton,
Blast First Petite, Editions Mego ja Touch.. Hän toimi alussa lisäksi kokeellisessa ryhmässä Gagarin Kombinaatti sekä loi kansainvälisen uran
Panasonic/Pan Sonic -kokoonpanossa Ilpo Väisäsen kanssa.
Lontoon ja Barcelonan kautta Berliiniin asettuneen Vainion yhteistyökumppaneita ovat olleet lisäksi muun muassa Jimi Tenor, Pertti
Grönholm, Alan Vega, Kouhei Matsunaga, Lucio Capece ja Joachim
Nordwall.
Vainio on levyttänyt 20 vuoden aikana kymmeniä albumeja, ep-levyjä, makseja sekä erilaisia yhteistyöprojekteja. It Eats You Up) (Editions Mego
2011).
Sampleri/Sekvensseri:
? KorgSX Electribe
? Mobius Sequencer
Syntetisaattorit/Rumpukoneet:
? Jomox-SunSyn
? 2 x Roland SH-101
? Moog Prodigy
? Kawai 100F
? Vermona Mono Lancet
? Kalapakki (rakentanut Jari Lehtinen 1992)
? Spectral Audio Neptune 2
? Roland TR-808
? Roland CompuRhythm CR-5000
Efektit:
? Lexicon MX200
? Yamaha SPX90
? OTO Biscuit
? Dynacord Echocord Super 76
? Jomox T-Resonator
? Vermona Retroverb
? Roger Mayer Voodoo Vibe
Miksaus/Tallennus:
? Yamaha MG24/14FX Mixing Console
? Yamaha AW16G Workstation
? Teac T2 Master Recorder A-7300RX
Kitarat:
? Gibson Les Paul Standard
? Gibson SG
Kitaravahvistimet:
? Epiphone Valve Junior
? Vox 80W Cabin
Mikrofonit:
? 2 x Neumann TLM 103
30
Musiikinkuuntelussa sähkömies luottaa putkitekniikan ja digiosaamisen yhdistelmään.
?
?
?
?
?
?
Vahvistin: Jadis Orchestra
Kaiuttimet: Sonus Faber Grand Piano
Subwoofer: Sonus Faber Gravis
Cd-soitin: Arcam CD82
Levysoitin: Pro-Ject 1Xpression
Äänirasia: Ortofon 2M Blue
Tekniikkaraider
. kovia tekijöitä on vaikka kuinka paljon. Eno ja Kraftwerk ovat
molemmat olleet hyvin tärkeitä. 1963) on minimalistista elektroa tekevä muusikko,
säveltäjä ja tuottaja